WordPress SEO: Conversie

“Hoe converteert het?”

Converteren: misschien wel het meest gebruikte en het belangrijkste woord in de wondere wereld van online marketing. De vraag die vele marketeers dus ook continu aan zichzelf stellen is “Hoe converteert het?”.

Converteren, wat bedoelen ze daarmee?

Met converteren wordt een behaald resultaat bedoeld. Als een bezoeker van je website een aanvraagformulier heeft ingevuld en daarmee het door jou ingestelde doel van je website heeft behaald, is dat een conversie. Een conversie is dus een behaald doel.

In het geval dat 1 op de 100 bezoekers een aanvraagformulier invult of een bestelling op je webshop maakt, dan heb je een conversie van 1 op 100, ook wel aangegeven als 1%. In de regel wordt een conversiepercentage van 1% aangehouden als goed. Een heel goed converterende website zit op ongeveer 5%.

Hoe meet je dit?

Belangrijk is om al jouw inspanningen te meten. Hiermee bedoel ik dat alles wat je doet, iedere campagne die je opzet, iedere advertentie in Google die je start, je moet meten. Dit doe je onder andere door speciale UTM codes te gebruiken in jouw campagne URL en deze klikken en vervolgstappen van de bezoeker te meten in Google Analytics.

Wat levert het op?

Nu je weet wat conversie is, kun je hier ook mee gaan rekenen. Laat ik het uitleggen aan de hand van het volgende voorbeeld. Stel je hebt een Google AdWords campagne opgezet die alle klikken leidt naar jouw website. Het doel is dat er offertes voor je product/dienst aan worden gevraagd. Je landingspagina heb je hier helemaal strak voor ingericht. Uit alle klikken die de campagne oplevert komen er een aantal offerte-aanvragen voort.

Laten we zeggen dat je bij iedere order er zelf €250 aan marge aan overhoudt. En een kwart van het aantal offerte aanvragen wordt order. Je website converteert op 1% en een conversie van je AdWords kost per klik €0,30. Ben je dan geld aan het verdienen met je AdWords?

Rekenvoorbeeld

Laat ik dit voorbeeld eens uitwerken.

  • Voor €250 marge heb je dus vier offerte-aanvragen moeten ontvangen. De andere drie gingen niet door. Dit is de 25% conversie op de aanvragen.
  • Om vier offerte-aanvragen te krijgen vanuit je website die 1% converteert heb je dus: 4 x 100 = 400 hits op je website nodig.
  • Om 400 hits op je website te krijgen via jouw AdWords-campagne moet de AdWords-advertentie dus 400 keer aangeklikt worden En dat kost je 400 x €0,30 = €120 aan uitgaven.
  • Het aantal vertoningen maakt niet uit voor de kosten, echter wanneer je doorklik-percentage minder is dan 0,1%, moet je misschien wat gaan sleutelen aan de advertentie zelf.
  • Ik reken de kosten voor het inrichten van je AdWords en het maken van je advertenties voor het gemak even niet mee. Vergeet deze niet mee te nemen op het moment dat je alles voor jezelf aan het doorrekenen bent.

Dit maakt dus dat als je €120 uitgeeft aan Google AdWords, dat je dat €250 aan marge oplevert. Je hebt dus €130 winst gemaakt op je AdWords campagne in dit voorbeeld.

Resultaat bepalen

Je begrijpt dat ieder los onderdeel optimaal ingesteld moet worden. Zowel de kosten die je uitgeeft aan een AdWords klikprijs, het conversiepercentage van je website (1%) en het conversiepercentage van je offertetraject (25%) zijn van belang. Met dit voorbeeld kun je je een beeld vormen hoe je effectiviteit kunt berekenen in de online marketing wereld en zo je resultaten bepalen van je online marketing activiteiten.

De berekening kun je natuurlijk ook toepassen op Twitter Ads, Facebook Ads, Linkedin Ads, of door de factuur van je SEO specialist te delen door het aantal conversies om te bepalen wat iedere conversie je daadwerkelijk gekost heeft. Meten is weten!

Deel dit bericht!

Dit vindt je wellicht ook interessant:

Website van paolo.nu
Ons Werk

Project paolo.nu

Paolo wilde zijn werk op een eenvoudige manier op zijn website plaatsen. Naast dat hij fantastische blogs op zijn website wilt plaatsen, wilde hij ook een online portfolio hebben.

Leave a Reply