Het geheim van een goed werkende landingspagina

het geheim van online winkelen of converteren

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina met een doel. Het is een pagina waar een specifiek doelgroep of aantal klanten op landen als ze een link aanklikken. 

De pagina is namelijk geoptimaliseerd voor specifiek deze klanten die hier interesse in hebben. 

Je herkent de pagina meestal aan de volgende kenmerken: 

  • 1 onderwerp
  • Er is weinig navigatie 
  • Is doelgericht op een ding
  • Is actiegericht op conversies 

Wat maakt een goede landingspagina?

Een landingspagina maak je niet zomaar. Je moet eerst de volgende paar vragen beantwoorden voor je kan starten:

1. Wat is de doelgroep van de landingspagina?
2. Wat wil je bereiken, wat is het doel?
3. Heb je online recensies? Deze zijn een must-have namelijk

Je ziet dat elk element relevant moet zijn. Anders klikt je potentiële klant de pagina weg om niet meer terug te komen.

Das minder simpel dan verwacht. Bij een landingspagina komt een stukje online psychologie van pas. Voel je de druk? Nice, dat is de start van goede content.

Dit is een voorbeeld van een landingspagina

De opbouw van een landingspage

1. Start met een pakkende titel

De titel is het eerste wat iemand leest zodra ze op je website landen. Het moet dus direct duidelijk maken waar de pagina over gaat. Beknopt en pakkend zijn is de sleutel hiervan. 

Daarbij moet hij de gebruiker prikkelen om de aandacht vast te houden en de pagina verder te begrijpen. 

Voorbeelden van een goede elevator pitch zouden kunnen zijn:

De hoe: 
– Hoe betalen voor printerinkt u afschrikt en wat u er nu aan kunt doen.

Een aantal: 
– 7 verrassende lessen die ik heb geleerd over WordPress.

Iets doen wat niet mag: 
– Breek alle regels en maak een bestemmingspagina die is geoptimaliseerd voor conversie.

Geheimen delen
– Het geheim van Elon Musk, hoe werd hij miljardair?  

Ondanks alle design elementen gaan je ogen toch van nature direct naar de headline toe

Benoem de 3 grootste pijnpunten

2. Waarom is jouw product nodig?

Vind hierin het juiste recept dat de doelgroep geprikkeld wordt. Het doel wat je hiermee behaald is dat gebruikers zich erkend voelen. De: “JA! Dit heb ik ook!”

Zorg hier wel voor dat als je de pijnpunten noemt, dat je deze dan weer direct wegneemt.

Er zijn drie onderdelen die vermeld moeten worden:

– De problemen die de gebruiker heeft zonder jouw product
– De voordelen die jouw dienst of product oplevert
– Laten zien hoe jouw product of dienst het probleem oplost

Deze punten formuleer je alleen goed als je het kort en bondig houdt. Dat houdt dus in: Geen lange teksten. Niemand houdt van veel lezen als je graag wat wilt kopen. Ja, recensies.

Social proof / online recensies; wat zeggen mensen en waarom vinden mensen dit

3. Social proof wekt vertrouwen met online bewijskracht.

93% van de klanten geeft aan dat ze altijd een aanschaf doen op basis van de reviews.
Let op, dit zijn niet alleen maar 5 sterren reviews, maar eerlijke – echte – met spelfouten reviews. 

Ook de negatieve recensies zijn hierin positief. Omdat dit de geloofwaardigheid van de recensies groter maakt. Let wel op de afweging hiervan. 3 negatieve reviews over totaal 5 reviews werkt vanzelfsprekend averechts.

Maak gebruik van plaatjes

4. Mensen houden niet van lezen

Mensen nemen visuele informatie veel sneller op dan tekst. Daarom is het slim om niet alleen middels tekst uitleg te geven over je product, maar ook visueel (met veel plaatjes) uit te leggen hoe je product werkt en eruit ziet. Het beste is om een filmpje te plaatsen.

Mocht een filmpje geen mogelijkheid zijn dan kan je altijd nog gewone foto’s plaatsen met ondersteuning van tekst.

Wees duidelijk met de tekst op je knoppen (CTA's)

5. Klik hier? Wees duidelijk in wat de knop doet.

Gebruikers houden van duidelijkheid, als je mensen niet verteld wat ze moeten doen na het scrollen op de landingspagina klikken ze de pagina weg. Wat dus betekend dat ze niet zullen overgaan in de gewenste actie. 

Wees daarbij dus specifiek; Klik hier is bijvoorbeeld niet echt motiverend. Ga dus liever voor een tekst die je product of dienst duidelijk benadrukt. Zoals bijvoorbeeld: 

– Schrijf je hier in
– Probeer nu gratis
– Start jouw gratis proefperiode 
– Bestel direct
– Doe hier de aanvraag

Meten en verbeteren

6. Maak gebruik van A / B Testen

Nu kan het zijn dat je alle voorwerk perfect gedaan hebt, maar in de doelgroep zelf zijn nog veel variabelen van wat mensen wel of niet aantrekkelijk vinden. Iedereen heeft zn eigen smaak. Dus is het belangrijk om te meten dat wat werkt. 

Je kan met Google Optimize je pagina heel specifiek inrichten om enkel bepaalde elementen te meten. Hieronder heb ik een voorbeeld toegevoegd die de groene kleur en de oranje kleur meet van de button in de header.

Deze test wordt voor een bepaalde periode getest over 50% van de bezoekers dit doet hij automatisch. Na 1 maand heb je dus een duidelijk overzicht welke knop het meest gebruikt is. Dan is het duidelijk dat je voor deze kleur moet kiezen. 

Dit geldt echter ook voor teksten of pagina’s testen. Heb je 2 verschillende homepagina’s? Dan kan je hiermee testen welke pagina het beste converteert en de laagste bounces heeft.

Een voorbeeld van een AB test met verschillende kleuren knoppen in de kopfoto

Tot slot: Meten is weten

7. Maak gebruik van Google analytics en UTM's

Zodra je een landingspagina gelanceerd hebt kan je UTM codes aanmaken. Een UTM code is een unieke link die specifiek wordt ingesteld voor een bepaald platform zoals Social Media of een nieuwsbrief.

Zo kan je precies zien welke UTM link gebruikt is en heb je uiteindelijk een goed overzicht welk platform het beste werkt.

Ook kan je dus UTM’s plaatsen op je “bestel direct” knop in je formulier. Zo weet je hoeveel mensen uiteindelijk het formulier ingevuld heeft en op “bestel direct” hebben geklikt. 

Helpdesk & Rapportage

Onze Google Rapportage, speciaal voor jou

Heb je al, of wil je graag een landingspagina meten maar weet je niet helemaal hoe Google Analytics werkt? Je bent niet de enige. 

Wij hebben een Google Rapportage opgemaakt voor je. Hiermee krijgt elke maand een presentatie opgestuurd waarin eenvoudig uitgelegd staat wat er op je website gebeurt. 

Zo krijg je een fijn overzicht van de volgende onderwerpen: 

– Welke pagina’s het meeste bezocht worden vergeleken met vorig jaar
– Dag van de week met het meeste verkeer
– Welk platform het meest gebruikt wordt (apparaat, browser, merk) 
– Welke zoekwoorden mensen intypen zodat ze bij jou uitkomen 

En je krijgt hierbij toegang tot onze helpdesk na aanvraag van deze dienst

Meld je hieronder aan om de gratis demo te ontvangen. Mocht je hierna geïnteresseerd zijn. Dan horen wij dit graag van je.

Aanvraag Helpdesk & Rapportage demo
Keuzerondjes

 

Deel dit bericht!

Dit vindt je wellicht ook interessant:

Website van paolo.nu
Ons Werk

Project paolo.nu

Paolo wilde zijn werk op een eenvoudige manier op zijn website plaatsen. Naast dat hij fantastische blogs op zijn website wilt plaatsen, wilde hij ook een online portfolio hebben.

Leave a Reply