“HOI! KAN IK JE HELPEN?!” Je bent net een halve seconde op een website en bam — daar is-ie. De opdringerige chatbot die je gesprek begint zonder dat je een woord gezegd hebt. Nog niet eens sprekend over de cookie-banner en de nieuwsbrief inschrijving die allemaal tegelijkertijd omhoog “poppen”.
Steeds meer bedrijven zetten een chatbot op hun website. Goed idee — als je het slim aanpakt en voldoet aan alle regelgeving zoals GDPR. Maar doe je het verkeerd, dan heeft het gewoonweg geen toegevoegde waarde en is het alleen maar irritant. Vóóral als je dan even naar een andere website gaat en je ergens een “plingeltje” hoort waarmee ze je terugroepen.
Wat er wel verwacht wordt:
Websitebezoekers willen eerst even ademhalen en rustig de site verkennen zonder gelijk lastiggevallen te worden. Ze willen zelf bepalen of en wanneer ze contact zoeken. En als ze dan hulp nodig hebben? Dan verwachten ze een soepele, vriendelijke ervaring.
Tip: stel jezelf één simpele vraag:
Zou jij zélf met je eigen chatbot willen praten?
Als het antwoord ‘meh’ is, weet je wat je te doen staat.

Hoe zit het met de Privacy wet en GDPR als je een chatbot op je website gebruikt?
Yep, ook jouw chatbot moet zich aan de regels houden. Want hoe vriendelijk en behulpzaam je pixelhulp ook overkomt, hij verzamelt wel degelijk persoonsgegevens van je websitebezoekers. En zodra je data verzamelt, val je onder de GDPR-wetgeving.
Dat betekent dat je moet kunnen aantonen wat je met die gegevens doet. Je chatbot-tool moet dus een verwerkersovereenkomst aanbieden en je moet in je privacyverklaring helder uitleggen wat er precies gebeurt. Daarbij is het belangrijk dat je expliciet toestemming vraagt aan de gebruiker voordat je überhaupt begint met verzamelen. Zonder toestemming? Dan mag je eigenlijk niks doen.
Wat je moet nakijken:
- Heeft je chatbottool een verwerkersovereenkomst?
- Geef je duidelijk aan op je website (voorwaarden of statement) wat je doet met de data?
- Vraag je toestemming voordat je begint met verzamelen?
Wil je dit zo eenvoudig mogelijk regelen op je WordPress-website?
Dit zijn drie snelle oplossingen:
- Installeer een cookiebanner-plugin zoals Complianz of CookieYes, en voeg je chatbot daarin toe als extern script.
- Werk je privacyverklaring bij met een aparte paragraaf over je chatbot en wat je ermee verzamelt.
- Check of je chatbotplugin een verwerkersovereenkomst aanbiedt en zorg dat die ondertekend is.
Gratis proberen? Yes, dat kan
Wil je zelf even ervaren hoe het werkt, zonder meteen te betalen? Dan zijn er gelukkig een paar goede opties die je gratis kunt proberen. Perfect om op een eenvoudige manier te ontdekken wat bij jouw bedrijf past, zonder dat je gelijk vastzit aan een abonnement. En als het goed bevalt, kun je altijd upgraden naar meer functies en verschillende knoppen later.
- Chatbase – laadt je eigen content in, AI reageert alsof 'ie jou kent
- Landbot – interactief en visueel, fijn voor conversatiestroom en flows
- Crisp.chat – goede interface, ook voor mobiel
- Tidio – mooi design, live chat én AI
Let op: gratis is vaak beperkt. Maar om te experimenteren is het top.
Final tip: laat je chatbot voelen als een mens
We zeggen niet dat je chatbot een naam, profielfoto en koffieverslaving moet hebben. Maar het zorgt er wel voor dat het gesprek sneller menselijker overkomt. Mensen willen niet het gevoel hebben dat ze tegen een muur praten — een vleugje persoonlijkheid doet wonderen.
Hoe?
- Geef je bot een “tone of voice” die past bij jouw merk
- Laat ‘m niet te snel antwoorden, dat voelt onnatuurlijk
- En laat altijd ruimte voor een écht gesprek met een medewerker, bijvoorbeeld via Whatsapp Business
Hulp nodig?
Bij PresisWeb helpen we je graag om een ai chatbot op je website neer te zetten die je website daadwerkelijk beter maakt. — niet vermoeiender. Van techniek tot tone of voice, en het optimaliseren van klanttevredenheid.
👉 Bel ons. Of ja, chat gerust. Met een mens. Via Whatsapp.