Wat is GEO en hoe win je straks in AI-zoekmachines?

vrijdag 19 september 2025
Wat is GEO en hoe win je straks in AI-zoekmachines? cover

​Wat is GEO?

De kans is groot dat je de term nog niet vaak bent tegengekomen: GEO. Maar wat is GEO precies? Het staat voor Generative Engine Optimization. Dit is het optimaliseren van je website voor AI-zoekmachines zoals ChatGPT, Google Gemini of Perplexity. Met generatieve engine optimization verschuiven we de focus van traditionele zoekmachines naar AI-gestuurde platforms.

Deze zoekmachines werken anders dan Google zoals we die kennen. Ze geven geen lijst met blauwe links, maar een direct antwoord op een vraag. Als jouw bedrijf niet genoemd wordt in dat antwoord, mis je potentiële klanten. Daarom is GEO belangrijk voor de online vindbaarheid van je organisatie.

​Hoe werkt het?

Bij traditionele SEO optimaliseer je voor zoekwoorden en linkbuilding. Maar generatieve zoekmachines werken met AI-modellen die hun gegenereerde antwoorden baseren op content uit het web. Gezien de nieuwste ontwikkeling in AI-technologieën, moet je aanwezig zijn in deze systemen met jouw informatie.

Om in die antwoorden genoemd te worden, moet je:

  • Duidelijke en betrouwbare content maken die makkelijk door AI-modellen kan worden gebruikt. Betrouwbaarheid is cruciaal.
  • Relevante vragen beantwoorden die jouw doelgroep stelt. Richt je op de juiste context en zoekintentie.
  • Autoriteit en actualiteit opbouwen, zodat AI jouw site als betrouwbare bron ziet.

Met andere woorden: GEO draait om het voeden van AI met rijke content en gestructureerde data.

​Waarom is GEO belangrijk?

Stel je voor: iemand vraagt aan ChatGPT “Welke webbouwer in Nederland is goed voor mkb?” Als jouw bedrijf niet in dat antwoord staat, ben je onzichtbaar. En dat terwijl steeds meer mensen AI gebruiken om informatie en diensten te vinden. Google AI overviews tonen aan dat deze verandering snel plaatsvindt.

In Google bijvoorbeeld zie je nu vaak bovenaan een antwoord van Gemini staan. Veel mensen, waaronder ook ik, vinden dit best handig en zoeken niet meer verder als het antwoord wat daar gegeven wordt, gelijk goed is. Door GEO nu goed in te richten met aandacht voor online marketing, zorg je dat jouw bedrijf zichtbaar blijft in deze verschuiving. Je bent voorbereid op de toekomst en pakt voorsprong op concurrenten die nog alleen met traditionele SEO bezig zijn.

​Hoe richt je GEO goed in?

GEO is nieuw, maar er zijn al een paar bewezen stappen die je kunt nemen:

  • Maak content die vragen beantwoordt
    Schrijf blogs en pagina’s die inspelen op vragen die klanten stellen. Gebruik natuurlijke taal en wees concreet.
  • Bouw autoriteit op
    Zorg dat je website betrouwbaar overkomt: goede bronvermeldingen, actuele informatie en een duidelijke bedrijfsidentiteit. Dit geeft je een concurrentievoordeel.
  • Structureer je content slim
    Gebruik duidelijke koppen, korte alinea’s en heldere taal. AI-modellen begrijpen gestructureerde content beter en halen daar sneller informatie uit.
  • Blijf testen en leren
    Dit vakgebied verandert snel. Houd in de gaten hoe AI-zoekmachines antwoorden formuleren en pas je strategie daarop aan met technieken zoals machine learning.
  • Optimaliseer jouw website voor o.a. Bing
    Dit is belangrijk omdat ChatGPT of Copilot antwoorden baseert op Bing’s index, dus als jouw site niet correct geïndexeerd is, wordt die minder vaak gekozen voor AI-antwoorden

​Jouw sleutel tot zichtbaarheid in AI-zoekmachines

Wat is GEO? Het is de manier om zichtbaar te blijven in een wereld waarin AI het internet doorzoekt en vragen direct beantwoordt. Door nu al met GEO aan de slag te gaan, zorg je dat jouw bedrijf ook in de toekomst gevonden wordt door de juiste doelgroep.

Wil je weten hoe we jouw site klaarstomen voor deze nieuwe manier van zoeken? Bel of mail ons gerust, we denken graag met je mee.

50%

Je bent er bijna!! 🎉

Waar mag ik de gratis whitepaper naartoe sturen? 

Download Gratis .PDF