Goed gevonden worden in Google is toch wel de grote wens van online marketeers. De meeste mensen kijken niet verder dan pagina 2 dus bij de eerste 20 resultaten eindigen is wel een veelvoorkomend streven. Om hoger in Google te komen en jouw vindbaarheid te vergroten zijn er twee onderwerpen die belangrijk zijn om te leren, dit zijn SEO en SEA.
Het verschil tussen SEO en SEA is als volgt.
SEO = Search Engine Optimalisation (organische resultaten)
SEA = Search Engine Advertising (betaalde resultaten)
Hierboven zie je de verdeling in Google. Het blauwe gedeelte zijn de advertenties; de SEA. Het groene gedeelte zijn alle organische resultaten; de SEO.
Hoe start je?
Om hoger in Google te komen met SEO is een proces die in de regel meerdere maanden duurt. Met SEA kun je dezelfde dag al op nummer één komen, met als catch: als je maar genoeg betaalt.
SEO is gebaseerd op zoekwoorden. Om te weten welke woorden belangrijk zijn voor jouw SEO pagina’s, bijvoorbeeld voor bijvoorbeeld strak afgerichte landingspagina’s, is het handig om eerst met SEA uit te zoeken welke woorden bestaansrecht hebben om te gebruiken. Dit zoekwoorden onderzoek doe je bijvoorbeeld met Google Adwords. Met SEA kun je dus jouw SEO configuratie jumpstarten en onderzoeken welke woorden je het beste kunt gebruiken om goed gevonden te worden in Google.
Schematische weergave
Hierboven zie je dat SEO tijd kost. Je maakt een start, blijft dit aanscherpen en verbeteren. Na verloop van tijd wordt jouw website steeds vaker bezocht en gaat de SEO zijn vruchten afwerpen. Zodra de SEO resultaten hun werk gaan doen, kun je afbouwen met SEA. Dit is dan niet meer nodig omdat je al hoger in Google komt.
Ons advies? Start. Meet. Verbeter.
Je begint dus met SEA waarmee je onderzoekt welke zoekwoorden goed en aantoonbaar werken. Naarmate de tijd vordert word je steeds beter op de juiste zoekwoorden gevonden in de organische resultaten.
Als je gecombineerd de SEA en de SEO op de bovenstaande manier in zet dan levert dat op de meest effectieve manier resultaat op. SEA kost advertentiegeld en SEO kost tijd. Per saldo kost het je dus altijd wat. SEA levert je op korte termijn direct resultaat op, SEO is een langlopend project met ook langere resultaten die blijven binnen komen. Stop je met SEA, dan stoppen je resultaten.
De beste aanpak is dus om gewoon te starten. Maak een begin met jouw SEA en SEO. Meet alle resultaten, ieder zoekwoord, iedere pagina, iedere knop. Voer door wat je merkt, bijvoorbeeld een zoekwoord die beter aanslaat dan de ander of een kleur die goed blijkt te werken in jouw knoppen. En blijf je resultaten continu verbeteren met alles wat je gemeten hebt. Done is better than perfect.