Slimme Pop-ups voor leads: zo doe je het wél goed (zonder irritant te zijn)

vrijdag 1 augustus 2025
Slimme Pop-ups voor leads: zo doe je het wél goed (zonder irritant te zijn) cover

Ken je dat? Je klikt op een link naar een interessant artikel, maar voordat je ook maar één alinea kunt lezen, word je overspoeld met pop-ups. Nieuwsbrief hier, korting daar, een chatbot in je gezicht en als kers op de taart: een fullscreen aanbieding die je scherm overneemt. Behoorlijk irritant voor iedere websitebezoeker.

Je bent niet de enige die daar een beetje moe van wordt. Toch gebruiken wij ook slimme pop-ups. En nee, niet omdat we mensen willen storen, maar juist om ze verder te helpen. Het verschil zit 'm in de aandacht en manier waarop.

Pop-ups hebben een slechte reputatie. Terecht, als je ze verkeerd inzet. Maar met een beetje liefde en gezond verstand kunnen ze verrassend effectief zijn. Dan bedoelen we niet: "Schrijf je NU in voor onze nieuwsbrief en win een iPad!" terwijl je net nog aan het scrollen bent.

Laten we het eens hebben over hoe je slimme pop-ups inzet die je websitebezoekers niet wegjagen, maar juist helpen.

1. Laat mensen eerst even landen

Een pop-up die direct verschijnt zodra iemand op je website komt, voelt als een opdringerige verkoper die op je af sprint nog voordat je de deurmat hebt geraakt. "Kan ik je ergens mee helpen?" – "Nee dankje, ik wil eerst even kijken" is dan meestal het antwoord.

Geef mensen de ruimte om even rond te kijken. Zet die slimme pop-up bijvoorbeeld pas aan na 30 seconden of op het moment dat iemand de pagina wil verlaten (exit intent). Hierdoor geef je mogelijkheid tot verkenning.

2. Zorg dat 'ie relevant is

Een pop-up moet aansluiten bij de inhoud van de pagina. Zit je bezoeker op een blog over SEO? Bied dan een gratis bron aan zoals een checklist over beter gevonden worden in Google. Maak het logisch en waardevol voor je publiek.

Hier een tip van Neil Patel:

https://youtu.be/gyrEyJiMHG8?si=EyVU3ch0qqnYOhWP

3. Makkelijk wegklikken = meer sympathie

Niets zo frustrerend als een pop-up zonder duidelijk kruisje of eentje die pas na 10 seconden verdwijnt. Geef je bezoeker de keuze. Geen druk, geen trucjes. Gewoon duidelijk en vriendelijk, wat leidt tot meer klantbetrokkenheid.

4. Niet alles tegelijk

We snappen het: je hebt een mooie aanbieding, een nieuwsbrief, een webinar én een e-book. Maar je bezoeker kan maar op één ding tegelijk klikken. Kies dus wat op dat moment het meest relevant is en houd het bij één goed getimede pop-up tegelijk. Dit zorgt voor verhoogde zichtbaarheid van het gekozen aanbod.

5. Test wat werkt (en wat niet)

Wat bij de ene doelgroep werkt, kan bij een andere totaal niet aanslaan. Gebruik A/B-tests, bekijk je statistieken en optimaliseer stap voor stap. Geen nattevingerwerk, maar data-gedreven keuzes, wat de sleutel tot succes kan zijn.

Pop-ups hoeven niet irritant te zijn

Echt niet. Mits je ze maakt voor je bezoeker, niet voor jezelf. Een slimme pop-up voelt niet als reclame, maar als een logische stap vooruit.

Beredeneer vanuit de bezoeker; zou jij de pop-up wegklikken op de manier hoe jij 'm instelt? Dan heb je je eigen vraag al beantwoord.

Bij PresisWeb denken we graag met je mee over hoe je je website inzet als marketingtool. Geen standaard formuliertjes, maar inhoud die werkt. En als daar een slimme pop-up bij past? Dan doen we het goed. Zonder irritatie, mét resultaat.

Meer leads genereren zonder je websitebezoekers weg te jagen? Geef ons een belletje en ervaar de specifieke actie die werkt voor jouw potentiele klanten!

50%

Je bent er bijna!! 🎉

Waar mag ik de gratis whitepaper naartoe sturen? 

Download Gratis .PDF