Moet mijn website nou.. Informeren of converteren? Wil ik dat de persoon mijn contactformulier invult of wil ik een online visitekaartje?
Dus, informeren of converteren?
Deze klassieke vraag “Wil je met je website informeren of converteren?” voelt inmiddels als kiezen tussen ademhalen of praten. Want je hebt anno 2025 beide nodig, je moet namelijk informeren om überhaupt te kunnen converteren.
Ik heb nog nooit iemand blindelings een online aankoop zien doen, zonder eerst reviews te lezen of te kijken wat de afmetingen of specificaties van een product is. Dus die vraag stelt eigenlijk het verkeerde dilemma. Wat je beter kunt doen is de échte kern raken.
Het is eenvoudigweg omdenken: Eerst moet je bezoeker begrijpen wat je doet, voelen dat jij de juiste partij bent en pas dan zijn ze klaar om in actie te komen.
(Lees verder onder de afbeelding)
Denk aan het verschil tussen een bezoeker die net op je homepage landt en iemand die al vijf pagina’s verder zit. Die eerste is nog aan het oriënteren. Die tweede wil misschien al contact opnemen. Het is jouw taak om de juiste informatie op de juiste plek neer te zetten, dat het gewoon logisch is.
Toch zien we het vaak misgaan. Sommige websites schreeuwen vanaf het eerste moment: “Vraag direct een offerte aan!” of “Boek nu een demo!” Maar zonder context of uitleg voelt dat als een verkoper die meteen z’n product onder je neus duwt.
Aan de andere kant zijn er websites die juist blijven hangen in wollige teksten en vage missie-statements, zonder ooit tot de kern te komen of richting te geven. “Wij zijn een allround bureau voor innovatieve totaaloplossingen.” En dan mis je als bezoeker alsnog de clou: wat doen jullie nou eigenlijk?
De juiste aanpak
De juiste aanpak begint met een andere vraag. Niet: “Wil je informeren of converteren?” Maar: “Wat wil je dat de bezoeker op je website doet. Welk doel geef jij jouw website?”. Als je dat helder hebt, kun je pas echt slim keuzes maken over de opbouw, inhoud en call-to-actions van je website.
Het begint dus met informeren. En met informeren bedoelen we niet: lappen droge tekst. We bedoelen: duidelijke uitleg, herkenbare voorbeelden, antwoorden op de vragen die klanten vaak hebben (maar niet altijd durven te stellen). Pas als het vertrouwen er is, komt de volgende stap in beeld: de conversie. Een logische en laagdrempelige actie, op het juiste moment. Niet opdringerig, maar helpend.
Zelfs Wikipedia
Zelfs een site als Wikipedia, puur gericht op informeren, vraagt op het juiste moment om actie. Elk jaar verschijnt er een oproep: “Help mee. Doneer vandaag nog.” Om wikipedia tot leven te houden. En het werkt. Omdat de timing klopt. Omdat de informatie eerst waarde gaf, en pas daarna iets vroeg.
Dus, waar trek je de lijn? Niet tussen “informeren” of “converteren”. Maar tussen wat jouw bezoeker nodig heeft om in beweging te komen. En of jij daarin te vroeg of te laat iets van ze vraagt.
Bij PresisWeb geloven we niet in een website die er alleen mooi uitziet. Wij geloven in websites die werken. Die de juiste informatie geven, het vertrouwen opbouwen en op precies het goede moment de juiste actie vragen. Informeren én converteren dus. Geen strijd. Gewoon slimme volgorde.
Benieuwd of jouw site dat ook doet? We kijken graag met je mee.


